REHBERLİK SERVİSİ
Psikolojik danışmanlık ve rehberlik biriminde verilen hizmetler üç ana başlık altında toplanmaktadır. Bunlar; rehberlikle ilgili hizmetler, psikolojik sdanışmanlık hizmeti ve yönetmeliklere göre belirlenen okul disiplini ile ilgili görevlerdir.
1-Rehberlik Hizmetleri: Okula kayıt olan öğrencilerin eğitim ve öğretim yılına başlamaları, mezun olmaları ve sonrasını kapsayan bir süreçtir. Bu süreç; oryantasyon, konsültasyon, izleme, test uygulama ve değerlendirme, üst inceleme birimlerine sevk, ders başarısını arttırmaya yönelik çalışmalar gibi öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun davranış geliştirmelerine çok yönlü olarak yardımcı olmayı kapsar.
2-Psikolojik Danışma Hizmetleri: Özellikle lise çağındaki öğrencilerin ergenlik çağını sağlıklı bir şekilde atlatmalarını ve kendini gerçekleştirmeyi amaç edinir. Bireysel görüşme, ön görüşme, psikolojik danışma, grup görüşmesi gibi süreçleri olan bu hizmet öğrenciler mezun oluncaya kadar devam eder.
3-Disiplinle İlgili Görevler : Okul idaresinden veya okul disiplin kurulundan psikolojik danışma ve rehberlik servisine sevk edilen öğrencilerle görüşme, inceleme, görüş bildirme gibi yönetmeliklerle belirlenmiş görevleri yürütür.
REHBERLİK UYGULAMALARI
Sene içinde öğrencilerimizin başarısızlık nedenlerini anlamak, sorunlarına çözüm yolları bulmak ve onları birçok konuda bilgilendirmek için çalışmalar yaptık. Başarıya ulaşanlar olduğu gibi geri dönüt alamadığımız çalışmalar da oldu. Bunların genel bir değerlendirmesi yapıldığında aşağıdaki sonuçlara varıldı ve bunların ışığında çalışmalar yapmaya başladık.
BAŞARIZILIK NEDENLERİ ANKETİ
Anketin değerlendirilmesi yapıldıktan sonra öğrencilerimizin %72´si başarısızlıklarına ana neden olarak aynı gün birden çok sınav yapıldığını söyledikleri karşımıza çıktı. Bunu takiben öğrencilerimiz bazı dersleri sevmediğini başarısızlık nedeni olarak gösterirken geri kalan çoğunluk sınavlarda çok heyecanlandığından ve bazı dersleri anlayamadığından yakındı. Biz desınıf öğretmenleri olarak rehberlik derslerimizde öğrencilerle bu konu üzerinde yoğunlaşarak sorunlara çözüm yolu üretmeye çalıştık.
PROBLEM TARAMA ENVANTERİ
Öğrencilerimizin belli başlı ihtiyaçlarını belirlemek ve onlara yardım etmek amacıyla problem tarama envanterini uyguladık. Öğrencilerimizin sağlık, beden gelişimi, okul, ev ,aile, meslek, gelecek, kız-erkek ilişkileri,kişilik gibi değişken problemlerinde test sonucu değerlendirmelerimizle yardımcı olmaya ve yol göstermeye çalıştık. Yapılan testler onucunda aşağıdaki sorunlar karşımıza çıktı.
Toplumsal İlişkiler Alanı
Öğrencilerimizin büyük bir çoğunluğu başkalarına güvenemediğini dile getirirken geri kalan çoğunluğu toplulukta herkesin kendisi ile ilgilenmesini istediğini dile getirdi.
Sağlık ve Beden Alanı
Öğrencilerimizin büyük bir çoğunluğu sık sık baş ağrısı çektiğinden ve gözlerinden rahatsız olduğundan şikayetçi olduğu sonucuna varıldı.
Ev-Aile Alanı
Öğrencilerimiz ailelerinin kendilerine baskı kurduğundan ve ailelerinin kendilerine karşı anlayışsız ve güvensiz bulduğunu dile getirdi.
Okul-Öğretmen-Ders Alanı
Bu alanda sınıfın çok kalabalık olduğu,derslerin ilgi çekici hale getirilemediği, öğretmenlerinin neden başarısız olduklarını araştırmadığından öğrencilerimiz yakındılar.
Kişilik Alanı
Öğrencilerimizin bu alanda %25´i kendini yalnız hissettiğini dile getirdi.
Gelecek Alanı
Öğrencilerimiz üniversite sınavını kazanamayacağı korkusu içinde olduğunu değerlendirdik.
SINAV KAYGISI
Sınav kaygısı toplumumuzun büyük bir bölümünü ilgilendirmektedir ve testlerimizden çıkan sonuçlar da bunun her geçen yıl artarak devam ettiğini göstermektedir. Değerlendirmelerimiz sonucunda rehberlik servisiyle beraber sınav kaygısı üzerinde durduk ve öğrencilerimizin bu endişelerini gidermek için belli çalışmalar yaptık. Kaygıyı gidermenin yolları, fazla kaygının ve kaygısızlığın başarısızlık nedeni olduğu, orta düzey bir kaygının öğrencilerimizi başarıya götüreceğini öğrencilerimize anlatmaya çalıştık ve onlarında bu konu hakkındaki görüş ve düşüncelerini aldık.
BEN DİLİNİ KULLANIYORUM
Ben dili sağlıklı ve problem çözücü iletişimde etkilidir. Çünkü özellikle olumsuz duygularımızı rahatsızlıklarımızı karşımızdaki kişiye iletirken saldırmadan konuşmamamıza olanak verir. Bu çalışmayla beraber öğrencilerimizi farklı iki olayın içine koyarak tepkilerini ölçmeye ve onlara ben dilini kullanmayı öğretmeye çalıştık. Empati kurmanın öneminden, karşımızdaki insanın bizi rahatsız eden bir davranışının belki de çok haklı bir davranış olabileceğinde bahsettik. Kendimiz olaylarda karşımızdaki insanın yerine koymamız gerektiğini ve olaylara bu şekilde yaklaşmamızın daha doğru olacağından bahsettik.
DEPREMDE NE YAPABİLİRİM
Bir deprem senaryosu çizilerek öğrencilerle beraber neler yapmamız gerektiğinden, nelerin yapılmaması gerektiğinden bahsettik. Deprem bilincinin herkese yerleşmesi gerektiği sonucuna vardık.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA REHBERLİK BÜLTENİ
İÇİNDEKİLER
İLK SÖZ
Değerli öğrenciler, eğitim öğretim hayatı içerisinde birçok problemle karşılaşmaktasınız. Bu problemlerden bir tanesi olan verimli ders çalışma yöntemlerini bu bültenimizde irdelemeye çalışacağız.
Okullarda gerek sınıf öğretmenleri gerekse rehber öğretmenlerinizin anlattığı verimli ders çalışma yöntemlerinin tamamını bu bülten içerisine alarak, sizlere yardımcı olmayı hedefledik. Öğrencilerin farklı öğrenme stillerine göre öğrenmeyi gerçekleştirdiğinden hareketle sizlere verimli çalışma yöntemleri sunmaya çalıştık. Umarız sizler de bültenimizi inceler ve size en uygun teknikleri çalışma hayatınıza yansıtırsınız. Sınavlar paralelinde seyreden eğitim hayatınız için test çözme tekniklerine de bültenimizde yer verdik.
Değerli arkadaşlar eğitim yaşantınızda mutlu ve başarılı olabilmeniz, sorularınıza cevap bulabilmeniz, ilgi ve yeteneklerinizi görerek meslek seçimine katkı sağlayabilmeniz, sınav sistemleri ve başvuruları gibi daha pek çok konuda istediğiniz zaman başvurabileceğiniz bir birimdir rehberlik servisi. Verimli ders çalışma ve daha birçok konuda rehber öğretmenlerinizden yardım alabilirsiniz.
Hepinize başarılar dileriz.
SİZ İSTERSENİZ BİZ HER ZAMAN YANINIZDAYIZ"
· İki cevap da birbirin benziyorsa, cevap büyük ihtimalle ikisi de değildir. İki şık birbirinin zıttıysa bunlardan biri doğru olabilir.
· Yanlış olduğundan emin olmadıkça ilk işaretlemenizi değiştirmeyin
· Çözemediğiniz soruları düşünerek stres yapmayın. Her öğrencinin çözemeyeceği sorular mutlaka çıkar.
· Doğru çözdüğünüzden emin olmadığınız soru ve sorular varsa o soruya hemen değil de birkaç tane soru çözdükten sonra bakın.
· Yanlış çözülen sorulardan dolayı ümidinizi kaybedip karamsarlığa düşmeyin. Zira doğrusunu öğrendikten sonra her yanlış soru, doğru yapılan sorudan daha çok şey öğretir.
· Uzun paragraftan oluşan soruları "uzun soru zordur" diyerek okumadan geçmeyin. Bu soruların en önemli özelliği cevabının sorunun içinde olmasıdır.
· Paragraf sorularında önce soru kökünü okursanız paragrafı kolay ve kısa sürede anlarsınız. Bu ise soruyu kısa sürede çözeceğiniz anlamına gelir.
· Doğru cevaba daha kısa sürede ulaşmak istiyorsanız yanlış olduğuna inandığınız şıkları hemen eleyin. Kalan şıklar üzerine düşünün.
· Sayısal sorularda işlemleri mutlaka kaleminizi kullanarak yapın.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ
Sevgili öğrenciler adına ne diyorsak diyelim! Öğrenci seçme sınavları test çözme tekniklerinin ileri derecede kullanılmasını gerektiren sınavlardandır. Bu sınavın üstesinden gelmek için adayların sınav esnasında kullanacakları test tekniklerini iyi bilmeleri gerekir. Dolayısıyla çalışmalarınızda test çözme tekniklerini bilerek hareket etmelisiniz. Test tekniğine dayalı sınavlarda başarısızlığın nedeni genellikle bilgi eksiğine değil sorulara yaklaşım tarzından veya soru sitiline aşina olmamaktan kaynaklanır. Test çözme tekniğini iyi bilmek istenen sonucun alınmasını büyük oranda sağlayacaktır. Sınavdan önce çözülen binlerce sorunun oluşturduğu birikim adayın sınava hazırlanmasını ve tecrübe edinmesini sağlayacaktır. Aday bu bilgi birikimi ile sorulara nasıl yaklaşacağını ve sorularını nasıl çözeceğini hangi yollar kullanacağını ne kadar süre ayıracağını ve nelere dikkat edeceğini öğrenir.
· Bir konuyla ilgili soruları çözmeden önce o konuyu iyi öğrenmelisiniz. Soru çözerek de öğrenip öğrenmediğinizi kontrol etmiş olursunuz.
· Soruları kendinize zaman tanıyarak çözün . Çünkü gerçek sınav sadece bilginizi değil bilgi kullanma hızınızı da ölçmektedir.
· Soruyu çok fazla okuyarak zihninizi karıştırmayın.
· Soruyu çözmenizi sağlayacak soru metninde yer alan önemli kelimelerin altını çizin.
· Her gün belirli miktarda soru çözün , soru çözmek sizde bir alışkanlık olsun.
· Soru kökünü ve soru paragrafını anlamadan şıkları okumaya başlamayın. Önce size verilenleri ve sizden istenilenleri iyi belirleyin. Bu cevabı kısa sürede ve doğru bulmanızı sağlayacaktır.
· Bütün şıkları okumadan işaretleme yapmayın. Çünkü bazı sorular sizden en doğru cevabı bulmanızı ister.
VERİMLİ ÇALIŞMA NEDİR?
Verimli çalışma, yapılan plan doğrultusunda, çalışılacak konunun dışına çıkmadan, planlı ve programlı olarak çalışabilmektir.
Eğitim hayatımızda bizleri başarıya götüren yol, verimli ders çalışma yollarını bilmekten geçer. Verimli ders çalışma sadece ders çalışmak için zaman ayırarak diğer etkinlikleri göz ardı etmek değildir. Belirli bir plan dahilinde ders çalışma zamanlarını ve sosyal etkinlikleri belirlediğimiz takdirde hem ders çalışmak için hem de sosyal etkinlikler için zaman bulabiliriz. Böylece, ders çalışırken akla diğer etkinlikler (oyun bilgisayar vs.) gelmeyecektir, diğer etkinlikleri gerçekleştirirken de aklınızda derslerin sıkıntısı olmayacaktır.
Verimli ders çalışma alışkanlığı, erken yaşlarda kazanılan ve bireyin tüm yaşamdaki başarısını etkileyen bir süreçtir. Her öğrenci için uygulanabilecek genel geçer bir ders çalışma diliminden ve yönteminden bahsedilemez. Her öğrencinin bireysel özellikleri yaşam biçimi ve amaçları farklılık gösterebilir. Dolayısıyla verimli ve etkili ders çalışabilmek için her öğrencinin kendi gerçeklerinden hareket etmesi daha uygun olacaktır. Dolayısıyla her öğrencinin aşağıdaki öneri ve soruları dikkate alması gerekir.
• Kendinizi Tanıyın
• Neye İhtiyacınız var?
• Ne İstiyorsunuz?
• Niçin İstiyorsunuz?
• Hayatınızdan çıkarmak İstediklerinizi Belirleyin
• Kendinize Bir Amaç Ve Model Bulun
• Yaşamınızı Amaçlarınıza Uygun Duruma Getirin
• Beyninizi Amaçlarınızı Gerçekleştirmeye Şartlayın
• Kendinize kısa vadeli hedefler seçin
• İç Disiplininizi Geliştirin
• Kendinize Bir Başarı Sloganı Bulun
Verimli ders çalışma yollarını belirlemek için her öğrencinin kendini tanıması, ne istediğini bilmesi gerekir. Ders çalışma planı oluşturulurken kısa ve uzun vadeli hedeflerin oluşturulması motive olma açısından önemlidir.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMADA ANAHTAR KURALLAR
· Ders çalışmaya başlamadan önce mutlaka amaçlar ve öncelikler belirlenmelidir(kısa ve uzun vadeli hedefler).
· Çalışma kuralları koymalı, örneğin dersi gruplara bölmeli "şu kadar soru çözmeden yerimden kalkmayacağım" sözü tutulmalıdır.
· Sistemli bir çalışma alışkanlığının vücudu yormayacağı bilinmelidir. Çalışma planı uygulanırken ilk başta yorgunluk yaşansa da insan organizması bu tempoya uyum sağlayacaktır.
· Kendine güven duymalı, çalıştığında başarılı olacağından emin olunmalıdır. Güvenin birinci şartının ise "bilgi" olduğu unutulmamalıdır
· Çalışma sürelerinin planlanmasında, her öğrencinin en iyi öğrenebileceği saatler hemen herkes için sabah ve sabahın erken saatleridir. Çünkü bu saatlerde beden dinlenmiştir ve zihin "tam öğrenmeye" hazır durumdadır.
· Yemeklerden hemen sonra çalışmaya başlanmamalı yemeğin rehavetinin geçmesi beklenmelidir.
· Derslerden iyi verim alabilmek için çalışma zamanları iyi düzenlenmelidir. Uzun süreli çalışmalarda ilgi ve dikkat azalır.
· Çalışma konularında değişiklik yaparken araya mutlaka bir dinlenme zamanı konulmalıdır. 40-45 dakikalık bir çalışmadan sonra 10 dakikalık tekrar yapmak, çalışmadan sonra 10-15 dakika dinlenme zamanı ayırmak faydalıdır.
· Her gün, o güne ait ders tekrarı mutlaka yapılmalıdır. Tekrar, kısa bir zaman aralığına sığmalı ve küçük notlar alınarak yani yazılarak, çizilerek yapılmalıdır.
· Dinlenme sırasında gazete okuma, televizyon izleme, arkadaşlarla telefon görüşmeleri yapma vb. faaliyetler yeniden çalışmaya dönmeyi engelleyicidir. Dinlenme aralarında bu tür etkinliklerden olabildiğince kaçınmak gereklidir.
· Bir dersi çalıştıktan sonra bu derse yakın özellikteki bir başka derse geçilmemelidir. Örneğin sayısal bir dersten sonra sözel bir derse geçilmelidir.
· Çalışma saatleri belirlenirken çalışılacak dersin sınıfta verildiği gün ve zamana yakın olmasına dikkat edilmelidir.
· Verimli ders çalışmak için dengeli ve düzenli beslenmeli, uyku düzenine dikkat edilmelidir Özellikle sabah kahvaltısı düzenli ve yeterli kaloriyi alacak şekilde yapılmalıdır. Günde 8 saat uyku 10-15 yaş arası gençler için idealdir.
Ders çalışırken yukarıda belirttiğimiz önerilere riayet edilmesi çalışılan derslerdeki öğrenmeyi etkileyecektir.
KOLAY HATIRLADIKLARIMIZ
Tam olarak kavradığımız bilgiler
Olumlu ve motive edici durumlar içeren bilgiler
Tekrarlanılarak öğrenilen bilgiler
Sistemli olarak öğrenilen bilgiler
Kendi merak ve isteğimizle öğrendiğimiz bilgiler
Ne işe yarayacağını bildiğimiz bilgiler
Farklı zaman ve mekânlarda öğrendiğimiz bilgiler
Algı biçimimize ve ilgi alanımıza hitap eden bilgiler
Somut ve görsel içerikli bilgiler
Uyku öncesi ve sonrası alınan bilgiler
Beklentilerimize cevap vereceğine inandığımız bilgiler
Üzerinde düşündüğümüz veya tartıştığımız bilgiler
Öğretmeye çalıştığımız bilgiler
Değerlerimizle çakışmayan bilgiler
Merakla öğrendiğimiz bilgiler
Sakin ortamlarda öğrendiğimiz bilgiler
İ: İzle- Derse ön hazırlık yaparak gelmelisin. Yani o gün anlatılacak konuya evde şöyle bir göz atmalısın. Konuyla ilgili kafana takılan noktalarda sorular hazırlamalısın. Ön okuma yapmak o konuyla ilgili kavram, tanım, formülleri tanımanı, bunlarla derste karşılaşınca daha kolay anlamanı sağlar. Konuyla ilgili sorular hazırlamak ise sorulara cevap alacak şekilde dersi dinlemeni ve dikkatinin uyanık kalmasını sağlar.
F: Fikirlere Dikkat Et- Ders anlatılırken anlatılmak istenen fikirlere dikkat etmek gereklidir. Mutlaka her ders konusu belli temel fikirleri içerir. Konuda anlatılan temel fikir ve kavramları iyi anlamak ve bunlara tamamen yanıt bulmak amacıyla dersi dinlemek dikkatinizin dağılmasını önler ve daha sonra da hatırlamanızı kolaylaştırır.
İ: İşaretlere Açık Ol- Ders sırasında dersi anlatan öğretmen konunun önemli noktaların da dinleyenlere bazı işaretler verir. Bu işaretler o konunun en önemli yerini ve özünün anlaşılmasını sağlar. Anlatanın ''özetlersek, şu noktaya dikkatinizi çekerim, bunun esas sebebi, bunun üç sebebi vardır, bunun faydaları şunlardır, sonuç olarak.........''vb sözlerle başlayan cümlelerine duyarlı olmak ve bunları not etmek yararlı olacaktır.
K: Katılımı Sağla- Derse aktif olarak katılmanız hem dikkatinizin dağılmasını engeller hem de dersten daha çok zevk almanızı sağlar. Dersin anladığınız veya anlamadığınız yerlerinde öğretmene tepki verin. Gülümseyerek veya anlamadığınız yerleri sorarak derse aktif olarak katılın. Bu hem öğretmenin dersi daha zevkli işlemesine hem de sizin o dersten daha çok verim almanızı sağlar.
A: Araştırıcı Ol- Bir konunun araştırılarak öğrenilmesi, daha iyi hatırlanmasını sağlar. Ders sırasında da konu hakkında sorular sorulması, tartışılması öğrenmeyi kolaylaştırır. Dersin, sınıf ve öğretmen arasında bir diyalog halinde geçmesi her iki tarafın da dersten daha çok zevk almasını sağlar.
N: Not Tut- Konuyla ilgili anahtar bölümlerin ve öğretmenin derste verdiği işaretlerin not tutulması öğrenme için büyük önem taşırmaktadır. Notlarınızı düzenli ve okunaklı tutmalı, gerektiğinde bunları defterinize geçirmelisiniz. Küçük kâğıtlara aldığınız notları zamanla kaybedebilirsiniz. Bu nedenle notlarınız için özel bir defter edinin ve notlarınızı bu deftere alın.
TEKRAR YAPMA YÖNTEMİ:
Yapılan araştırmalar göstermiştir ki: Öğrenilen bilgilerin % 70'i 1 saat içinde, % 80'i 24 saat içinde unutulmaktadır.Öğrenilen bilgilerin kalıcı hale gelmesi için etkili tekrar yapmak gereklidir. Etkili tekrar yapmak için ise,
* Sürekli ve belirli aralıklarla tekrar yapın.
* Özellikle uykudan önce yapılan tekrarlar unutmayı engeller. O gün çalıştığınız dersleri uyumadan önce tekrar edin.
* Bilginin daha kalıcı olması için sabah kalktığınızda da tekrar yapabilirsiniz.
* Haftanın belirli saatlerini, ayın belirli günlerini tekrar yapmak amacıyla belirleyin.
* Tuttuğunuz notlarla tekrar yaparsanız zaman kazanırsınız.
* Bir başkasına anlatarak tekrar yapmanın da büyük yararı vardır.
* Tekrar yaparken aynı türden dersleri bir arada çalışmayın. Bu durum sıkıcı olacağı için dikkatinizi dağıtır.
* Tekrarlar sonunda konuyu ne derece bildiğinizi ölçmenin yolu çok soru çözmektir.
Başarılı olabilmek için önemli olan çok çalışmak değil, verimli çalışmaktır. Unutulmamalıdır ki; taşı delen suyun gücü değil, damlaların sürekliliğidir.
ÇALIŞMA ORTAMI
Çalışma ortamınızın veriminizi artıracak şekilde düzenlenmiş olması gerekmektedir.
· Çalışmanızı mutlaka çalışma odanızda, eğer çalışma odanız yoksa mutlaka sürekli çalıştığınız, bir çalışma köşesinde yapmalısınız.
· Masanızın düzenli olmasına özen göstermelisiniz. Masanın üzerinde sadece çalıştığınız dersle ilgili materyaller bulunmalı, gereksiz şeyler kaldırılmalıdır.
· Ders çalışılan oda, havası temiz, normal ısıda ve normal aydınlıkta olmalıdır.
· Dersler için gerekli materyalleri kolaylıkla bulabileceğiniz şekilde düzenlemelisiniz.
· Çalışma odanızda ders çalışırken dikkatinizi dağıtabilecek posterler, afişler, resimler vb. dikkatinizi dağıtabilecek görsel dokümanlar bulunmamalıdır.
· Ders çalıştığınız odada televizyon, bilgisayar olmamasına dikkat ediniz, Müzik dinlemeyi ise ders aralarına bırakmaya gayret gösteriniz..
· Çalışmaya otururken kendinizi bedenen ve zihnen hazırlamalısınız. Çalışmaya oturmadan önce su, yiyecek, tuvalet, giyim gibi ihtiyaçlarınız varsa bunları gidererek oturmalısınız.
· Yatarak, uzanarak ders çalışılmamalıdır. Yatarak ders çalışmak gibi, kaykılarak, masanın üzerine uzanarak ders çalışmak, öğrenmeyi engelleyecek düzeyde gevşemeye yol açar.
· En verimli çalışma belli bir disiplin içinde gerçekleştirilebilir.
MOTİVASYON
Sevgili gençler verimli ders çalışmak için bir ön şart da motivasyonunuzun yeterli olmasıdır. Motivasyon bir işi yapmak için içimizde duyduğumuz güçlü istektir. Motivasyonumuz ne kadar güçlüyse bir işi yapma gücümüz o kadar artar.
Sizlerin yaptığı en önemli hatalardan biri, ders çalışmak için istekli olmayı beklemenizdir. "Motivasyonum yok. İçimden çalışmak gelmiyor." cümleleri öğrencilerin en sık kullandığı cümlelerdir.
Peki ders çalışma isteği nasıl gelir? İlk olarak ders çalışmanın, istek ya da ilham yoluyla gerçekleştirilebilecek bir faaliyet olmadığı kabul edilmelidir. Ders çalışma isteği, ancak öğrenci o dersi anladığında gelir. Bunun için de öncelikli olarak öğrencinin çalışması gereklidir. Kısacası önceleri istemeyerek çalışmaya oturulsa bile bu faaliyet daha sonra zevkli hale gelecektir, Konuları öğrendikçe, motivasyonunuz artacaktır.
ÇALIŞMAYA BAŞLAMADAN ÖNCE ŞUNLARI AKLINIZDAN ÇIKARMAYIN!!!
Sınavı kazananlar farklı organizmalar değil, sizinle aynı yapıya (yaş, zekâ düzeyi) sahip öğrencilerdir.
Sınav normal zekâ düzeyindeki bireylerin başarabileceği bir sınavdır. Liseye kadar gelmiş bir öğrenci -en azından- normal zekâdadır.
Sınavı kazanabilmek için, düzenli çalışmak şarttır. Ancak dersleri sevmek
şart değildir. Önemli olan sınavdan sonra öğrencinin kazandığı bölümü sevmesidir... Bu da istenilen bölümü seçebilecek düzeyde net yapmakla alakalıdır.
Bazı dersler ve konular, diğerlerine göre daha zor anlaşılır. Öğrenmek için daha fazla çaba sarf edilmesi gerekebilir. Böyle durumlarda sabırlı ve inançlı olunmalıdır.
Hiçbir şey için geç değildir. Bu nedenle çalışma konusundaki kararlarınızı vakit kaybetmeden uygulamalısınız. Unutmayın ki en kötü karar bile kararsızlıktan iyidir
Öğrenciler programlarına uydukları ve istenen düzeyde çalışmayı gerçekleştirdikleri haftalarda kendilerini ödüllendirmelidir... Bu ödül; arkadaşlarıyla buluşmak, gezmek, sinemaya gitmek, vb. olabilir.
PLANLI ÇALIŞMA YÖNTEMİ
Ders çalışmaya başlarken önce günlük ve haftalık ders programınızı gözden geçirin. Günün çalışılacak dersleri, yapılacak ödevleri belirleyin ve sıraya koyun. Zamanınızı planlayan bir program yapın. Bu planlamayı yaparken planınız ayrıntılara cevap verebilecek nitelikte olmalıdır.
• Çalışma programınız "Ne zaman çalışmalıyım?, Neyi çalışmalıyım?, Nasıl çalışmalıyım?" sorularını yanıtlamalıdır.
• Hangi dersin hangi saatte çalışılacağı kararlaştırılmalıdır.
• Her dersten çalışmanız gereken konular, çözmeniz gereken test miktarını belirleyin.
• Sözel içerikli dersleri konulara bölerek çalışın.
• Ders çalışma programını dengeli yapınız. Sevdiğiniz veya başardığınız derslere ayırdığınız süre kadar diğer derslerde zaman ayırınız.
• Öğrenmekte veya başarmakta güçlük çektiğiniz dersleri en iyi öğrendiğiniz zamanlarda çalışmaya özen gösteriniz.
• Haftalık programlarınızda sadece ders çalışmalara değil varsa hobilerinize de yer veriniz.
Planlı ders çalışma neler kazandırır:
· Hangi dersi çalışacağınıza karar verememekten dolayı zaman kaybetmenizi, bir dersi bırakıp, diğer derse geçmenizi önler.
· Her derse yeterince zaman ayırmanın ve çalışmanın verdiği güveni ve derse kendinizi daha rahat vermenizi sağlar.
· Günü gününe ders çalışmak, sınav öncesi çalışma süresini kısaltır, sınav paniğini önler ve çalışma verimini yükseltir. Yazılılarda yükünüzü azaltır.
· Öğrenilecek konunun kısa bir zamana sıkıştırılması yerine, uzun zamana yayılarak daha kalıcı ve etkili olmasını sağlar.
· Konular arasında bütünlük kurmanızı sağlayarak derslere daha aktif katılımınızı sağlar.
· Anne ve babanız ile ders çalışma konusunda çıkabilecek anlaşmazlıkları önler.
ETKİN OKUMA YÖNTEMİ (İSOAT)
Kısaltmalarla dile getirilen ve okumanızı en etkili hale getirecek yöntemleri içeren ve öğrenmede kalıcılığı sağlayan etkili bir okuma tekniğidir.
Adım : İzle : 5 dakika içinde konunun ana hatlarına göz gezdirin.
Adım : Sor : Konuyla ilgili soru oluşturun.
Adım : Oku : Sorduğunuz soruların cevaplarını bulmak amaçlı seçerek okuyun.
Adım : Anlat : Öğrendiklerinizi yüksek sesle anlatın.
Adım : Tekrarla : Notları ve kitabı kaldırıp konunun tekrarını yapın.
Birbiri ardına uygulanması gereken bu beş adım yazılı bilgiyi en etkili şekilde anlamamızı ve uzun süreli belleğe kaydetmemizi sağlayan en etkili okuma yöntemlerinden biridir. Okuma sırasında beyninizin mümkün olduğunca tek bir hedefe yönelmesinin sağlanabilmesi için çevresel uyaranların kontrol altında tutulması çok önemlidir. Çalışma ortamındaki her türlü ses ve görüntü ileten cihazların kapatılması ve öğrencinin yalnızca okuma parçasıyla baş başa kalması sağlanmalıdır.
ETKİN DİNLEME
Öğrenmeyi kolaylaştıracak önemli yapı taşlarından biri de etkin dinleme yani İFİKAN metodudur. Bu metot; derste dikkatinizi uyanık tutan, sizin dersi dinlerken öğrenmenizi sağlayan bir metottur. Eve gittikten sonra yapacağınız ufak bir tekrar çalışması da öğrenmenizin kalıcı olmasını sağlayacaktır. Dersi derste öğrenmemek, evde öğrenmeye çalışmak sizin öğrenme hızınızı yavaşlatan, boşa zaman harcatan yanlış bir uygulamadır. Bu nedenle dersi derste öğrenmenizi sağlayacak bu metoda sıkı sıkıya bağlı kalmaya çalışın.
Şimdi İFİKAN metoduna şöyle bir göz atalım.
İ- İZLE
F- FİKİRLERE DİKKAT ET
İ-İŞARETLERE AÇIK OL
K-KATILIMI SAĞLA
A-ARAŞTIRICI OL
N-NOT TUT
ÖĞRENME STİLLERİ
Sevgili gençler insanlar genellikle 3 yoldan bilgi edinirler. Ancak her insan bu bilgi edinme yollarından birini baskın olarak kullanmaktadır. Sizlerde baskın yönlerinizi tespit ederek öğrenmelerinizi kolaylaştırabilirsiniz. Baskın öğrenme yöntemlerinizi belirlemek için okul rehber öğretmeninizden yardım alabilirsiniz. Bu doğrultuda çalışmalarınıza yön vermeniz sizler için faydalı olacaktır.
1.Görsel Ağırlıklı Öğrenenler: Görerek ve okuyarak öğrenmeyi tercih ederler. Kendi kendine okuyarak öğrenirler. Renkli şeyleri, grafik ve haritaları tercih ederler.
2.İşitsel Ağırlıklı Öğrenenler: İşiterek, dinleyerek ve tartışarak öğrenmeyi tercih ederler.
3.Dokunsal / Kinestetik Ağırlıklı Öğrenenler: Bazılarının aklında hareket enerjisi daha iyi kalır. Bunlar öğrenecekleri şeylerle fiziksel temas kurarak, yaparak öğrenirler.
1. Görsel Ağırlıklı Öğrenme Stili (Görerek Öğrenenler)
Problem Çözme Yolları: Talimatları okur, problemleri listeler, düşünceleri düzenlerken grafiksel malzemeler kullanır. Akış kartları kullanır, kâğıt üzerinde grafiksel çalışmaları görür ve akılda canlandırır.
En İyi Öğrenme Yolları: Not alarak, liste yaparak, öğrenilecek bilgileri okuyarak, bir gösteriyi izleyerek öğrenir. Kitaplardan video filmlerinden ve basılı materyallerden yararlanır.
2. İşitsel Ağırlıklı Öğrenme Stili (Duyarak Öğrenenler)
Problem Çözme Yolları: Tartışmalardan hoşlanır, seçenekler hakkında konuşur, bir durumda ne yapılacağını o durumu yaşayanlara sorar, hedefi sözle ifade eder, sözlü tekrarlar yapar.
En İyi Öğrenme Yolları: Yüksek sesle anlatım, bir öğretmeni dinleme küçük ve büyük grup tartışması yapma, çalışma yerinde fon olarak sessiz müzik dinleme ile daha iyi öğrenir.
3. Dokunsal / Kinestetik Ağırlıklı Öğrenme Stili (Dokunarak-Hareket Ederek Öğrenenler)
Problem Çözme Yolları: Harekete geçer, daha sonra da sonuçlara bakarak plan yapar, problemleri güç kullanarak (fiziksel olarak) çözmeye çalışır. Önemli ölçüde bedensel çaba gerektiren çözümler arar. Problemleri bireysel olarak veya çok küçük gruplarla çalışarak çözmeyi tercih eder, deneme-yanılma ve keşfetme yoluyla öğrenir.
En İyi Öğrenme Yolları: Canlandırma, taklit yaparak, gezerek ve performansa dayalı öğrenmeyle daha iyi öğrenir. Küçük tartışma grupları ile öğrenir.
TEŞEKKÜR EDERİZ.
REHBERLİK SERVİSİ